Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výuka mediální výchovy na středních odborných školách v Libereckém kraji
Poláková, Kristýna ; Hodboď, Vojtěch (vedoucí práce) ; Wolák, Radim (oponent)
I Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá tématem výuky mediální výchovy na třech středních odborných školách v Libereckém kraji - SPŠ a VOŠ Liberec, SPŠ stavební Liberec a VOŠMOA Jablonec nad Nisou. Teoretická část obsahuje popis základních pojmů jako je mediální výchova, mediální gramotnost a digitální gramotnost. Jsou představeny materiály, ze kterých školy vychází při tvorbě školských vzdělávacích programů (ŠVP) pro jednotlivé obory. Dále jsou pak popsány tři metody využitelné pro výuku mediální výchovy - kooperativní učení, diskuze a řízené objevování. V rámci praktické části bylo uskutečněno šest rozhovorů s různými vyučujícími ze tří výše zmíněných škol. Z těch vyplynulo, že na žádné ze škol k roku 2023/2024 neprobíhá výuka mediální výchovy jako samostatného předmětu, i přesto, že ji respondenti považují za důležitou. Největšími problémy na zařazení mediální výchovy či jejích dílčích témat se jeví nedostatečná časová dotace a nedostatečná kvalifikace vyučujících. Každý z dotazovaných vyučujících posiluje během svých hodin mediální gramotnost jiným způsobem; někteří analyzují texty, někteří mluvený projev, někteří trénují používání různých zdrojů a jejich citování.
Realizování kariérového poradenství na středních odborných školách a Úřadu práce v Karlovarském kraji
Januška, Martin ; Prokop, Jiří (oponent)
Rigorózní práce na téma Realizování kariérního poradenství na středních odborných školách a Úřadu práce v Karlovarském kraji se v rešeršní části zabývá ontogenetickými aspekty v období adolescence v kontextu volby povolání. Je zohledňována osobnost dospívajícího jedince, přičemž jsou obsaženi sociálně-psychologičtí činitelé v procesu přecházení na trh práce. Jedna z kapitol se věnuje kariérovým koncepcím. Následně jsou řešeny možnosti poradenství v oblasti kariéry na úrovni středních odborných škol a Úřadu práce České republiky. V empirické části práce jsou naplňovány stanovené výzkumné cíle. Naplnění stanovených cílů spočívá v ověření spolupráce v kariérovém poradenství na středních odborných školách a Úřadu práce v Karlovarském kraji. V této souvislosti dochází k ověření vlastní realizace kariérového poradenství na jednotlivých úrovních a využívání těchto služeb u žáků. K výzkumnému šetření je využito dotazníkové metody na úrovni středních odborných škol a metody polostrukturovaného rozhovoru na kontaktních pracovištích Úřadu práce. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá nespolupráce a nejednotnost v preferovaných tématech kariérového poradenství na úrovni středních odborných škol a Úřadu práce. Výzkumné šetření přináší zjištění, že žáci považují pozici kariérového poradce za důležitou, ale mnohdy...
Přírodovědné vzdělávání na středních odborných školách - kurikulum chemického vzdělávání
Henková Mauleová, Lucie ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
HENKOVÁ MAULEOVÁ, Lucie. Přírodovědné vzdělávání na středních odborných školách - kurikulum chemického vzdělávání. Praha, 2023. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie. vedoucí práce: Doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. Abstrakt Práce se zaměřuje na analýzu současného nastavení kurikula chemického vzdělávání na vybraných oborech/oboru středních škol. Kurikulum bylo porovnáno z hlediska vzdělávacího obsahu a dalších parametrů s vybranými analogickými kurikuly jiných zemí, dále bylo provedeno šetření formou ohniskové skupiny zaměřené na kýžené cíle, obsah a formu přírodovědného vzdělávání na SOŠ. Na za základě této analýzy byl jako výstup práce vytvořen návrh kurikula chemického vzdělávání pro daný obor. Klíčová slova střední odborné školy, kurikulum, chemické vzdělávání
Mediální výchovou na středních odborných školách a učilištích k občanské participaci znevýhodněné mládeže
Römer, Lucie ; Supa, Markéta (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent) ; Vrabec, Norbert (oponent)
Media literacy has increasingly been becoming a prerequisite of full citizen participation. The latter has been shifting, especially among the youth, from the traditional forms towards the non-conventional ones, see for example FridaysForFuture. The possiblities and abilities to get involved in public debate are, however, not distributed equally. According to numerous studies, one of the tools to narrow the 'participation gap' may be media literacy education (MLE). This thesis presents a participatory action research exploring the possibilities of the MLE for the development of the citizen participation of disadvantaged youth. It draws especially on a three-month intervention at the vocational school in Louny. 17 students aged 17-19 participated in the study in 2019. The volume of both empirical and theoretical research in this field has been growing. However, in the context of central Europe, it is a relatively under- researched area and studies of Czech vocational schools are very scarce. The thesis is also unique in its combination of on-line and off-line activities with public citizen action of the students, and in stressing the blending of in-school and outside-school life. Among others, the research empirically tested a set of characteristics of teaching methods and concluded with a...
Možnosti podpory odborného školství
PODHRÁZSKÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá možnostmi podpory odborného školství, zejména technických oborů. Cílem je zjistit jaké druhy podpory se dostávají žákům na středních odborných školách a středních odborných učilištích, ze strany podniků, organizací a jiných různých podpůrných programů, aby následně našli uplatnění po ukončení studia ve svém oboru. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou čili výzkumnou. V teoretické části jsou popsané jednotlivé strategické dokumenty, jež se zabývají podporou odborného vzdělávání, které se potýká v dnešní době s nedostatkem žáků. V praktické části jsou stanoveny výzkumné otázky, je proveden výzkum formou dotazníkového šetření mezi učiteli odborných škol a rozhovory s žáky odborné školy a následně jsou vyhodnoceny výsledky a vyvozeny závěry, jaké možnosti podpory jsou využívané a jak jsou přijímané samotnými žáky.
Model tvorby motivačních prvků výuky chemie na SOŠ nechemického zaměření
Rusek, Martin ; Pumpr, Václav (vedoucí práce) ; Dušek, Bohuslav (oponent)
NÁZEV: Model tvorby motivačních prvků výuky chemie na SOŠ nechemického zaměření SOUHRN: V současné době dochází v České republice k reformám v oblasti vzdělávání. Mimo jiné jsou nahrazovány dříve platné standardy vzdělávání novými - rámcovými vzdělávacími programy. Ty začaly od 1. září 2009 platit i pro střední školy. Jednou ze změn je také zařazení vzdělávací oblasti přírodovědného vzdělávání (tedy i chemie) do všech rámcových vzdělávacích programů oborů vzdělání středního odborného vzdělávání. V prvních ročnících středních odborných škol tak došlo oproti předchozím letům k nárůstu počtu žáků, kteří budou vyučováni předmětům z oblasti přírodovědného vzdělávání. Jak bylo potvrzeno sondou provedenou pro účely této práce, výše zmiňovaná skupina tvoří mezi žáky středních škol většinu. Aby bylo možno na středních odborných školách nechemického zaměření podpořit co nejefektivnější využití vyučovacích hodin věnovaných učivu chemické povahy, bylo nejprve zapotřebí zanalyzovat podmínky výuky na těchto školách. K tomu bylo využito několik průzkumů Jasně z nich vyplývá, že podmínky výuky na středních odborných školách a na gymnáziích se dosti odlišují. Výuku učiva chemické povahy na středních odborných školách nechemického zaměření je tedy zapotřebí realizovat odlišným způsobem. Příspěvkem k tomu může být i využívání...
Současný krizový management středních odborných škol - vliv poklesu stavu žáků na středních odborných školách a odborných učilištích v Praze
Tuška, Pavel ; Trojan, Václav (vedoucí práce) ; Kitzberger, Jindřich (oponent)
NÁZEV: Současný krizový management středních odborných škol - vliv poklesu stavu žáků na středních odborných školách a odborných učilištích v Praze AUTOR: Bc. Pavel Tuška KATEDRA: Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: RNDr. Jana Marková ABSTRAKT: Úspěšnost každé střední odborné školy i odborného učiliště je postavena především na poptávce po jejich službách, která je též závislá na způsobu chování školy v krizové době. Prudký demografický pokles žáků vstupujících do středního vzdělávání v současné době výrazně ovlivňuje činnost všech středních škol v České republice. Pražské střední odborné školy a střední odborná učiliště se musí vyrovnávat s masivním úbytkem zájmu o studium na těchto odborných školách. Cílem této magisterské práce je proto snaha popsat možné dopady krize na tato vzdělávací zařízení. Zároveň se pokusit o nastínění možných aktivit vedoucích ke snížení podnikatelského rizika neúspěchu těchto pražských odborných škol. Každá pražská střední odborná škola nebo střední odborné učiliště je nicméně organizace naprosto unikátní, a proto se vždy musí vycházet i ze specifických podmínek platných pro danou školu. KLÍČOVÁ SLOVA: Střední odborné školy, odborná učiliště, snižování počtu žáků, krize, rizika.
Klíčové kompetence z pohledu žáků vybrané střední odborné školy
Horáček, Pavel
Bakalářská práce se zabývá problematikou klíčových kompetencí ve vztahu s názory žáků na vybrané střední odborné škole. Cíl teoretické části je zaměřen na vymezení pojmu klíčové kompetence, speciálně na kompetenci k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám. Hlavním cílem praktické části bakalářské práce je zmapovat názory žáků třetího ročníku vybrané střední odborné školy obor Mechanik opravář motorových vozidel a obor Karosář zakončený výučním listem na osvojení si kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivi-tám. Pro zpracování teoretické části práce byly shromážděny odborné zdroje a použity metody tvorba výpisků, analýzy, vzájemného srovnávání a syntézy. Zvole-nou metodou průzkumného šetření bylo dotazování a jako nástroj byl sestaven dotazník. Prostřednictvím dotazníku byly zjišťovány názory respondentů, kterými byli žáci 3. ročníku oboru Mechanik opravář motorových vozidel a oboru Karosář. Jednalo se o zjištění jejich názoru na osvojení si klíčové kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám. To znamená, pohled na to, jak budoucí absolventi vnímají úroveň získané kompetence, jejíž osvojení by mělo vést k větší sebejistotě při ucházení se o pracovní místo nebo při zahajování vlastní podnikatelské činnosti.
Nerovnováha na trhu práce
Pajkrtová, Miroslava ; Vostrovská, Zdenka (vedoucí práce) ; Krebs, Vojtěch (oponent)
Diplomová práce se věnuje nedostatku technických profesí na trhu práce, který pociťují zaměstnavatelé v oblasti průmyslu. Popisuje ekonomickou situaci České republiky a charakterizuje trh práce, jeho strukturu a požadavky na pracovní sílu. Zaměřuje se především na analýzu situace ve středním školství, zejména v oblasti středních odborných učilišť. V práci je možné nalézt také negativní dopady, které může nedostatek technických profesí na trhu práce přinést. Cílem této práce jsou možná opatření a doporučení v oblasti aktivní politiky zaměstnanosti a v českém školství, která by mohla pomoci řešit vzniklou situaci.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.